Ak sa spomenie firma CHEMOSVIT osobne sa mi okamžite vytvára spojenie s legendárnym Tomášom Baťom. Ako to vlastne je? Stál za tým všetkým v čase vzniku naozaj Baťa?
O vznik mestečka Svit sa postarala obuvnícka spoločnosť Baťa zo Zlína, na čele s legendárnym Tomášom Baťom, ktorá skúpila pozemky v Podtatranskej kotline od obce Veľká. Jej cieľom bolo založenie nového podniku na výrobu viskóznych vlákien.
Práve od tejto továrne sa údajne odvodil aj názov mestečka Svit – Slovenská Viskózna Továreň.
Postupným rozširovaním infraštruktúry obce a neskôr už mestečka Svit, pod patronátom závodu vzniká úplne nový závod Chemosvit. Chemosvit sa od svojich začiatkov zaoberal výrobou chemických a strojárenských výrobkov. Tak je tomu doteraz. Chemosvit postupne rozšíril svoje aktivity aj o výrobu pletiarenských výrobkov.
Aká bola cesta ponožiek zo Svitu do predajne v Spišskej Novej Vsi?
Chemosvit Fibrochem, a.s., je firmou s dlhoročnou tradíciou na Slovensku. Postupne firma rozširuje sortiment produktov a služieb. Držíme krok s dobou, technológiami a produkty firmy sú známe svojou vysokou kvalitou.
Pri oslovovaní potenciálnych nových klientov sme sa zamerali na tých, ktorí by vedeli naše ponožky s ľudovou tématikou ponúknuť na slovenskom trhu.
Komunikácia s majiteľom predajne Valach bola od začiatku rýchla a zrozumiteľná.
Obidve strany vedeli, čo chcú a dohoda bola na svete. Nakoľko predajňa Valach sídli priamo v centre Spišskej Novej Vsi a navštevuje ju množstvo turistov aj zo zahraničia, cieľom bolo ponúknuť naše kvalitné výrobky aj zákazníkom mimo Slovenska, aby mali predstavu o našej kultúre a symboloch.
Keď sa pozrieme na to, akým smerom sa spolupráca s Valachom od jej začiatku uberá, je vidieť, že išlo o veľmi dobré rozhodnutie.
Bolo pre Vás dôležité, že tieto ponožky budú predávané v obchode, ktorý podporuje výrobcov zo Slovenskej a Českej republiky?
Sme radi, že existujú takéto obchody, pretože predajom a kúpou slovenských výrobkov podporujeme samých seba, slovenských ľudí a slovenskú ekonomiku. Sme radi, že sa ľudia na Slovensku vracajú ku kvalite z vlastných zdrojov, u ktorých vedia odkiaľ pochádzajú na rozdiel od výrobkov z Ázie, ktorých pôvod je ťažko identifikovateľný.
Od výroby polypropylénových vlákien až k výrobe ponožiek a podkolienok Folkies. Prečo Folkies?
Ponožky vyrábame od roku 1997. Na ich výrobu využívame hlavne naše polypropylénové vlákno Prolen.
Ľudia si tak vedia vyskúšať jeho vynikajúce vlastnosti: termoizoláciu, rýchly odvod vlhkosti, antibakteriálne a antialergické vlastnosti, stálosť farieb (farby vo vlákne Prolen sú permanentné, nevyperú sa, nedostávajú sa do pokožky, sú certifikované a zdraviu neškodné).
Naše vlákno sa nachádza vďaka týmto vlastnostiam v športovom oblečení mnohých svetových značiek.
Doterajšou značkou, ktorú poznajú zákazníci z celého Slovenska, bola Svitoni. Teraz ju postupne nahrádzame značkami Karpathia, JohnyTatrosh a Folkies.
Folkies vznikol ako reakcia na to, že sa ľudia začali vracať k svojim koreňom a tradíciám. Vyhľadávajú oblečenie s ľudovými motívmi. Slovo folkies znamená ľudia, ľudové, preto toto meno.
Chcete sa v budúcnosti zamerať aj na iné ľudové motívy okrem čičmanských?
Začali sme s čičmianskymi motívmi, ktoré máme na ponožkách, ale i termobielizni, čiapkach a šáloch z vlákna Prolen, ale spolupracujeme napr. s Matty Urbanič a inými slovenskými návrhármi na nových motívoch. Pripravujeme nové motívy, ktoré čerpáme z našich bohatých ľudových tradícií. Je sa určite na čo tešiť.
Vo svojich víziách a strategických cieľoch máte uvedený aj cieľ znižovať environmentálnu záťaž spôsobenú podnikateľskou činnosťou spoločnosti. Ako sa Vám to darí napĺňať napríklad pri výrobe ponožiek?
V našich ponožkách používame hlavne naše vlákno Prolen, ktoré:
- sa vyrába pri nižších teplotách ako iné druhy vlákna = ušetrí sa energia,
- nefarbí sa ako iné druhy vlákna = neminie sa takmer žiadna kvapka vody (u bavlny je to okolo 10.000 litrov vody na výrobu a farbenie 1 kg bavlny. Túto vodu by v chudobných krajinách, kde sa vyrábajú iné druhy vlákna, ľudia skôr potrebovali na pitie a zavlažovanie polí či pestovanie potravín. Nehovoriac o tom, že pestovanie bavlny znečisťuje pôdu týchto ľudí i ľudí samotných pesticídmi.)
- vydrží viac ako iné druhy vlákna = nižší konzum
- je 100% recyklovatelné.
U Valacha nájdu zákazníci trekové ponožky, členkové ponožky a aj podkolienky zo Svitu. Aký je rozdiel v materiáloch a čo majú naopak spoločné?
Členkové ponožky sú vhodné skôr na letné obdobie.
Trekové ponožky majú spevnený nárt, plyšovú pätu a špičku na tlmenie nárazov. Sú vhodné na treking, beh, bicyklovanie a podobne.
Hrubé podkolenky Folkies majú plyš i na lýtku a holeni a sú vhodné i na lyžovanie. V trekových a hrubších podkolienkah je použitého viac materiálu Prolen.
Poraďte, prosím, našim zákazníkom ako sa o ponožky treba starať, aby čo najdlšie vydržali.
Ponožky stačí prať pri teplote okolo 30°C Postačí nosiť vhodnú obuv bez ostrých častí zvnútra, aby sa ponožky nepoškodili. Doma v prípade, že máte parkety, používať domácu obuv, aby sa ponožky „nevydreli“; ponožky nebieliť a nežehliť,
„strihať si nehty“:))
Na aké novinky sa zákazníci Valacha môžu tešiť ešte v tomto roku?
Kolekcie Folkies a Karpathia chceme rozšíriť o nové dizajny a na trh prinesieme aj novú tatranskú značku Johny Tatrosh.
Foto: Archív Chemosvit
Som pravý východniar spod Tatier. Otec, partner, parťák aj vedúci. Milujem tradičné a chutné jedlo, napríklad bryndzu, údenú slaninku a domáci ribezlák. Okolo značky Valach spolu s kolegovcami a podporavateľmi vytvárame zaujímavú komunitu nadšencov tradícií, remesla a Slovenska.
0 komentárov